logo
wvhj2023
© Robert309 | Dreamstime.com
© Robert309 | Dreamstime.com
3 mei 2024

Shell Energy hoeft salderingsregeling zonnepanelen niet op jaarbasis toe te passen na stopzetten activiteiten

Shell Energy dat zijn activiteiten tijdens de contractlooptijd heeft stopgezet, hoeft de salderingsregeling bij een consument met zonnepanelen niet op jaarbasis toe te passen. Dat oordeelt De Geschillencommissie.

Een consument met zonnepanelen was naar de afdeling Energie van de Geschillencommissie gestapt, omdat Shell Energy het salderen niet over een periode van 12 maanden had toegepast. De Geschillencommissie spreekt van een uitzondering op de regels en stelt het energiebedrijf in het gelijk.

Honderden euro’s
De consument sloot in december 2022 een energiecontract af bij Shell Energy. Hij heeft zonnepanelen en maakt gebruik van de salderingsregeling waardoor hij per saldo geen of nauwelijks elektriciteitskosten heeft. Er is zelfs sprake van een overschot aan zonne-energie, want de consument levert meer zonne-energie terug dan hij stroom afneemt.

Omdat Shell Energy – waar de consument per 1 januari 2023 klant was geworden – de levering van energie aan huishoudens per 1 oktober 2023 heeft stopgezet, moest de klant voor de laatste 3 maanden van het kalenderjaar noodgedwongen overstappen naar een andere energieleverancier. Omdat de consument het in de eerste 9 maanden opgebouwde overschot aan zonne-energie niet kon meenemen naar zijn nieuwe energieleverancier, kostte hem dit naar eigen zeggen honderden euro’s. Het salderingssaldo van de consument verviel per 1 oktober 2023 namelijk tegen een lage prijs en daarna moest de consument de laatste 3 maanden van het kalenderjaar tegen een hogere prijs stroom afnemen van een andere energieleverancier.

Kwade intenties
Omdat Shell Energy zelf heeft besloten zijn activiteiten te stoppen – het energiebedrijf kondigde in juni 2023 voor het eerst aan dit te onderzoeken – en dus niet failliet is gegaan, vindt de consument het onterecht dat hij zijn salderingssaldo niet heeft kunnen meenemen naar zijn nieuwe energieleverancier.

De kwade intenties van Shell Energy blijken volgens de consument ook duidelijk uit het moment en de wijze van communiceren. Op 31 augustus 2023 ontving de consument een e-mail met de mededeling dat 1 maand later de levering zou worden overgedragen. De klantenservicemedewerker van Shell Energy verwijt de consument echter dat hij niet eerder actie heeft ondernomen. Het bedrijf stelt sinds juni 2023 allerlei voorstellen en suggesties te hebben verstuurd waaronder een e-mail met de titel ‘Shell Energy stopt: stap nu over’. De consument vindt op zijn beurt dat bij deze e-mail geen termijn werd genoemd, want dan had hij al veel eerder een klacht ingediend. Voor de consument was overstappen bovendien ongunstig en daarom heeft hij niets met die e-mails gedaan.

Compensatie
De consument heeft bij De Geschillencommissie op basis van de afrekening van zijn nieuwe leverancier een compensatie van Shell Energy gevraagd voor het teveel betaalde, wat neerkomt op 3 maanden wintergebruik van energie en een vergoeding voor immateriële schade, de tijd en de frustratie die de consument in dit dossier heeft moeten steken.

Van de opgewekte 900 kilowattuur zonne-energie heeft de consument circa 75 kilowattuur niet kunnen verrekenen. De te betalen vergoeding moet volgens de consument onder aan de streep zo’n 300 tot 400 euro bedragen.

Knip
Shell Energy stelt zich echter op het standpunt dat als een klant tussentijds van energieleverancier verandert – of zoals in dit geval het contract wordt overgedragen aan een ander bedrijf – er een ‘knip’ plaatsvindt in de saldering. Er vindt op dat moment geen saldering plaats over 12 maanden, maar over een kortere periode. Dit is volgens het bedrijf door de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigd.

Bovendien wijst Shell Energy erop dat op het moment van overstap of overname de klant bij de nieuwe energieleverancier aan een nieuwe salderingstermijn van 12 maanden begint. In het geval van de consument begint deze periode op 1 oktober 2023 en loopt die door tot 30 september 2024. Shell Energy stelt dat gebruik uit de maanden oktober tot en met december 2023 wordt gesaldeerd met de opbrengst van de zomermaanden van 2024. Het energiebedrijf vindt dat vanwege de overgang van het contract van de consument geen onderbreking van de mogelijkheid om te salderen plaatsvindt, maar er alleen sprake is van ‘voorwaartse’ in plaats van ‘achterwaartse’ saldering. Shell Energy stelt zich daarom op het standpunt dat de consument door de contractovername dan ook geen schade heeft geleden.

Voordeel
De Geschillencommissie stelt Shell Energy in het gelijk en vindt dat het in deze uitzonderlijke situatie mogelijk is dat saldering en afrekening over een kortere periode dan 12 maanden plaatsvinden.

De commissie trekt deze conclusie omdat in 2004 bij de introductie van Artikel 31c in de Elektriciteitswet – dat over de salderingsregeling gaat – duidelijk werd gesteld dat saldering plaatsvindt bij de jaarlijkse afrekening van de energieleverancier. Artikel 31c Elektriciteitswet is sindsdien een aantal keer gewijzigd, waarbij de woorden ‘jaarlijkse rekening van de leverancier’ uit de wettekst is verdwenen. Naar het oordeel van De Geschillencommissie betekent dit dat de wetgever voor bijzondere gevallen kennelijk een afwijkende regeling toelaatbaar heeft geacht, omdat anders de woorden ‘jaarlijkse rekening van de leverancier’ niet uit de wettekst zouden zijn geschrapt.

Bijzonder geval
De Geschillencommissie vindt al met al dat er sprake is van een bijzonder geval waarbij voor de energieleverancier saldering over 12 maanden redelijkerwijs niet mogelijk is. De contracten van Shell Energy’s klanten starten namelijk op verschillende data en daardoor is het nooit mogelijk voor het bedrijf om de overdracht op een datum te doen plaatsvinden die voor alle klanten goed is.

Ondanks dat Shell Energy in het gelijk is gesteld, moet het bedrijf 75 euro betalen aan de consument. Dit als vergoeding, omdat de consument in juni 2023 in onzekerheid verkeerde en veel tijd heeft moeten stoppen in de behandeling van het geschil.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten