logo
wvhj2023
© We Drive Solar
© We Drive Solar
28 juni 2022

Startschot SCALE: Nederland proeftuin inzet elektrische voertuigen als virtuele energiecentrale

Het EU-project SCALE rond hernieuwbare energie en elektrische voertuigen is officieel van start gegaan. In Nederland worden als onderdeel van het project elektrische voertuigen ingezet als virtuele energiecentrale.

In SCALE werken autofabrikanten als Hyundai, Renault, SONO, Polestar en VDL onder leiding van het Nederlandse kennis-en innovatiecentrum ElaadNL, samen met universiteiten, kennispartners, e-Mobility Service Providers zoals We Drive Solar, laadpaalfabrikanten als ABB, netbeheerders, consumentenverenigingen en overheden zoals de gemeente Utrecht. Het project draagt bij aan de ontwikkeling van een nieuw duurzaam energie-ecosysteem dat optimaal gebruikmaakt van de flexibiliteit die elektrische voertuigen bieden. Centraal in SCALE staat de ontwikkeling van slimme laadconcepten die in staat zijn om miljoenen elektrische voertuigen in te zetten in verschillende omgevingen. Binnen het project wordt een systeemblauwdruk ontwikkeld en worden de randvoorwaarden inzichtelijk gemaakt voor het gebruikersgericht (slim) opladen en vehicle-to-everything (V2X) voor Europese steden en regio's.

Utrecht: virtuele energiecentrale
In Utrecht bouwt We Drive Solar een groot bi-directioneel ecosysteem met 500 elektrische auto’s en 3.000 laadpunten. Hier onderzoeken de partners van SCALE de rol die het grootschalig inzetten van elektrische auto’s met vehicle-to-grid (V2G) kan spelen in het verminderen van pieken in de stroomvraag, het invoeden van meer duurzame stroom (uit zonnepanelen) en het handhaven van balans op het net.

Aangezien deze auto’s ook stroom terugleveren, opereren ze gezamenlijk als een ’virtuele energiecentrale’. Door het opgeteld vermogen waarmee de auto’s kunnen laden en ontladen is er maximaal 5 megawatt flexibel inzetbaar voor netbeheer.

Eindhoven: combineren met opwek en opslag
In Eindhoven focust SCALE op het opladen van voertuigen met hoge vermogens zoals elektrische trucks. Er wordt gewerkt met heavy duty snelladers van 150 kilowatt, lokale opwek uit zonnecellen en de inzet van statische batterijen voor lokale opslag.

Onder andere door de inzet van simulaties zoekt SCALE naar een optimale inrichting van toekomstige locaties voor het laden op hoge vermogens langs de snelweg.

Rotterdam-Utrecht: slim laden light electric vehicles
In Rotterdam en Utrecht wordt met 300 light electric vehicles onderzocht hoe deze optimaal slim geladen kunnen worden. Door slim laden worden het tijdstip en de snelheid van laden automatisch aangepast aan bijvoorbeeld de opwek van duurzame stroom en voor het vermijden van pieken op het stroomnet.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten