Solar Magazine - Kosten transport zonnepanelen blijven dalen: ‘Begin van einde stierenrennen voor rederijen’
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Kosten transport zonnepanelen blijven dalen: ‘Begin van einde stierenrennen voor rederijen’
© Trekandshoot | Dreamstime.com

Kosten transport zonnepanelen blijven dalen: ‘Begin van einde stierenrennen voor rederijen’

Maritiem onderzoeksbureau Drewry verwacht een einde aan het ‘stierenrennen’ voor rederijen. Een dalende vraag en afnemende congestie in havens zorgen ervoor dat de transportprijzen voor containers verder gaan dalen.

‘Het voelt zeker alsof we aan het begin staan ​​van het einde van de “bull-run” op de containermarkt’, stelt Simon Heaney, senior manager bij Drewry. ‘De daling van de containerprijzen is diepgeworteld en duurt nu al 4 maanden, met prijsdalingen die met de week groter worden. Het aantal zendingen is langs de meeste handelsroutes ook gedaald ten opzichte van vorig jaar, waarbij de hoge inflatie het vertrouwen aantast dat de volumes een grote comeback zullen maken.’

Geen snelle normalisering
In het laatste Container Forecaster-rapport concludeert Drewry dat de containermarkt definitief is omgeslagen, maar Heaney verwacht tegelijkertijd ook geen snelle normalisering. ‘Vervoerders hebben bewezen dat ze nog steeds verbazingwekkende winsten kunnen maken, zelfs als ze minder containers verplaatsen. De containermarkt is weliswaar definitief omgeslagen, maar het afbouwen van de hoge transporttarieven en de winst van de vervoerder zal enige tijd vergen.’

Zaken die het herstel zouden kunnen vertragen, zijn volgens Heaney onder meer de weigering van China om af te wijken van zijn zero-covidbeleid. ‘We hebben gezien dat dit beleid op ieder moment kan leiden tot verstoring van de logistieke keten. Ook de onderhandelingen over havenarbeidscontracten die gaande zijn voor de Amerikaanse havenarbeiders kunnen van invloed zijn.’

Congestieproblemen
Hoewel congestieproblemen wereldwijd voor grote havens een uitdaging blijven, hebben ze volgens de analisten van Drewry duidelijk niet dezelfde invloed op de prijzen als voorheen. De situatie is nog steeds erg genoeg om een ​​abrupte daling van de containerprijzen te voorkomen, maar het lijkt erop dat het sentiment voor de wereldeconomie en de vraag naar containers zich opnieuw als prijsdrijfveer manifesteren. Het onderzoeksbureau acht het niet uitgesloten dat een harder dan verwachte vertraging van de verzendvolumes – of zelfs een krimp – zowel de daling van de containertarieven zou versnellen als de tijd verkorten die nodig is om knelpunten in de haven op te ruimen.

Aanzienlijke versoepeling
De analisten van Drewry verwachten vanaf de tweede helft van 2023 een aanzienlijke versoepeling van de containermarkt, omdat te zijner tijd de congestie in de toeleveringsketen naar verwachting is verdwenen. Het verdwijnen van de opstopping valt bovendien samen met een aanzienlijke instroom van nieuwbouw containerschepen.

Het onderzoeksbureau verwacht daarbij dat de huidige knelpunten voor rederijen lang genoeg zullen duren om zich ook voor volgend jaar van fatsoenlijke contractverlengingen te verzekeren, hoewel veel zal afhangen van de snelheid van de neergang op de spotmarkt en hoe waterdicht bestaande contracten zijn. In de door Drewry uitgevoerde enquête geeft ongeveer driekwart van de respondenten aan te verwachten dat rederijen winst boven marktaandeel blijven stellen. Daarom verwachten de onderzoekers volgend jaar meer blanco afvaarten, dit keer ingegeven door de noodzaak om de spottarieven op peil te houden in plaats van vanwege operationele noodzaak.

24 procent goedkoper
De World Container Index (WCI) daalde afgelopen week met 3 procent tot 7,066.03 Amerikaanse dollar en staat nu 16 procent lager dan een jaar geleden. De grootste daling is daarbij zichtbaar op de routes Shanghai-Rotterdam en Shanghai Los Angeles waar de kosten met 4 procent daalden. Het transport naar Rotterdam werd ruim 250 Amerikaanse dollar goedkoper en de kosten bedragen nu 9.240 Amerikaanse dollar per container van 40 voet. Op de route Shanghai-Los Angeles daalden de kosten zelfs nog meer, te weten van 7.952 naar 7.652 Amerikaanse dollar.

Op de route Shanghai-Rotterdam zijn de kosten nu 24 procent lager dan een jaar geleden, zoals te zien is in onderstaande grafiek.

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Juni 2022

Gerrit Hiemstra: ‘Energiesector en meteorologen moeten meer samenwerken’ Groothandels: tekort aan omvormers voor zonnepanelen houdt nog heel 2022 aan Jikke Biermasz: ‘Het Europese importheffingendossier voor zonnepanelen...
Vacatures
kWh People zoekt:

Head of Product Management

Fulltime (40 uur) - Weesp
kWh People zoekt:

Project Manager Solar

Fulltime (40 uur) - Amsterdam
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!