Solar Magazine - ACM over salderingsregeling: ‘Salderen moet jaarlijks, maar staat niet letterlijk in de wet’
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
ACM over salderingsregeling: ‘Salderen moet jaarlijks, maar staat niet letterlijk in de wet’
© Hansenn | Dreamstime.com

ACM over salderingsregeling: ‘Salderen moet jaarlijks, maar staat niet letterlijk in de wet’

Na klachten van een eigenaar van zonnepanelen over Budget Energie heeft de ACM haar standpunt herhaald dat salderen jaarlijks moet, maar merkt de autoriteit wel op dat dit niet letterlijk in de wet staat.

De betreffende zonnepaneeleigenaar heeft bij energiebedrijf Budget Energie via het merk Budget Thuis een variabel energiecontract dat maandelijks andere energietarieven kent en maandelijks opzegbaar is. Een medewerker van het klachtenteam stelt op social media dat het daarom logisch is dat het energiebedrijf ook op maandbasis saldeert tegen de voor die maand afgesproken tarieven.

Overtollig
Direct gevolg voor de zonnepaneeleigenaar is echter dat hij voor de ‘overtollige’ zonne-energie die hij niet direct zelf verbruikt met name in de zomer een veel lagere prijs van Budget Energie krijgt dan voor de stroom die hij op een later moment afneemt, bijvoorbeeld in de winter. ‘In de zomermaanden terugleveren voor een schijntje, en in de wintermaanden kun je het terugkopen voor de hoofdprijs’, luidt de cynische reactie van de zonnepaneeleigenaar.

Gebruikers van Tweakers – Nederlands grootste website over technologie en elektronica – klaagden onlangs op een forum van de website ook al over energiebedrijven die op maand- en kwartaalbasis salderen. Dat leidde tot Kamervragen van CDA’er Henri Bontenbal. Minister Jetten voor Klimaat en Energie moet die vragen nog beantwoorden en meldde begin juli hiertoe drukdoende te zijn met de afstemming met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Wachten op ministerie
De ACM stelde naar aanleiding hiervan een voorbeeldbrief beschikbaar voor consumenten met zonnepanelen die door hun energieleverancier benadeeld worden bij het uitvoeren van de salderingsregeling.

De ACM herhaalt als antwoord op de nieuwe klachtenregen op social media haar standpunt dat salderen jaarlijks moet. ‘Wij zijn van mening dat hier voldoende aanknopingspunten voor zijn. Maar het staat niet letterlijk in de wet. Op dit moment kunnen we niet anders doen dan een reactie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat afwachten’, aldus de ACM.

Motivatie verlaging
Budget Thuis geeft klagende klanten ondertussen de volgende motivatie voor de verlaging van terugleververgoeding: ‘Een vergoeding van 100 procent was niet meer representatief voor de actuele waarde. Om die reden is het tarief bijgesteld naar een percentage van 50 procent. Door de toename van zonnepanelen is het aanbod van duurzame stroom toegenomen.’

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

September 2022

Verzekeraars massaal gestopt met vergoeden onzichtbare schade aan zonnepanelen Belangenorganisaties verdeeld over afbouw salderingsregeling zonnepanelen HERO: van toxisch pv-glas naar circulaire glas-polymeerfrontsheet voor zonnepanelen...
Vacatures
Winst uit je woning zoekt:

Productmanager Verduurzaming

Fulltime (40 uur) - Haarlem, 2011 MA
Zonnepanelen op het Dak BV zoekt:

PV Designer / Werkvoorbereider

Fulltime (40 uur) - Barneveld
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!