logo
wvhj2023
© Solarclarity
© Solarclarity
15 januari 2024

Peter Desmet: ‘Nieuw hoofdstuk zonnepaneelbranche breekt aan: no batteries, no business’

‘Er is een nieuw tijdperk aangebroken in de zonne-energiemarkt’, aldus Peter Desmet, ceo van Solarclarity Group. ‘Onze groothandel onderstreept dat met een nieuwe huisstijl en propositie – Solar to the people.’

Hoe heb jij het afgelopen jaar ervaren?
‘Als behoorlijk turbulent, net zoals iedereen in onze sector. Dat begon feitelijk met de mededeling van Vandebron, dat deze energieleverancier een heffing aan klanten met zonnepanelen in rekening ging brengen voor teruglevering van zonnestroom. De vraag naar zonnepanelen kelderde snel en wezenlijk. De Nederlandse consumentenmarkt stortte in.’

Dat overviel jou?
‘De kosten voor saldering rijzen de pan uit voor energieleveranciers, zeker voor een bedrijf als Vandebron. Het overgrote merendeel van de klanten heeft zonnepanelen. Door een wijziging in het systeem van doorbelasting van de onbalanskosten veroorzaakt door salderen aan energieleveranciers per 1 april 2023, krijgen zij met veel klanten met zonnepanelen in hun klantportfolio aanzienlijk hogere kosten te verwerken. Het was dus ook voorspelbaar dat dit ging gebeuren.’

We hebben het slechts over 1 energieleverancier.
‘Ze gaan het allemaal doen, soortgelijke maatregelen nemen, in ieder geval zolang de afbouw van saldering nog geen feit is. Nederland heeft het salderingsdossier jaren laten slepen. Dat brengt onzekerheid en kost energieleveranciers steeds meer geld, en dat heeft consequenties. Vandebron maakte die als eerste tastbaar. Ik ben daar niet dankbaar voor, maar ik snap het wel.’

Ben je positief voor de komende tijd?
‘Ik hou me vast aan Vlaanderen, wat daar gebeurde toen de terugdraaiende teller in 1 keer werd afgeschaft. De consumentenmarkt voor zonnepanelen kreeg een flinke klap, maar die trok binnen een jaar ook weer goed aan. Zonnepanelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu, ze zijn hoe dan ook een goede investering. In Vlaanderen betekende het afschaffen van saldering bovendien de opmaat naar een massale uitrol van de thuisbatterij. Het einde van het liedje was dat de hele markt meer verdiende dan daarvoor.’

Wat betekende dit allemaal voor Solarclarity?
‘Het gaat goed met ons bedrijf. Wij werken internationaal, zijn niet afhankelijk van de Nederlandse markt alleen, maar zijn bijvoorbeeld ook actief in België, Frankrijk, Duitsland en Zweden. Daar realiseren we inmiddels een belangrijk deel van onze omzet met thuisbatterijen.’

In Nederland zijn die zeker nog geen gemeengoed.
‘Er breekt een nieuwe fase aan in onze energietransitie, in de markt voor zonne-energie. Ongeremd zonnepanelen de markt ingooien is niet langer houdbaar, dat tonen de huidige ontwikkelingen rondom netcongestie en uitvallende omvormers helder aan. De thuisbatterij en die slim aansturen is een noodzakelijke toevoeging. Anders gaan we stilvallen met zonne-energie. Het is simpel: no batteries, no business. Daar zetten wij dan ook volop op in, ook in onze communicatie.’

Hoe dan?
‘Met een nieuwe propositie: Solar to the people. We bestaan immers om de race voor meer zonne-energie in Europa zo soepel mogelijk te laten verlopen, daar blijven we in ontwikkelen. We lanceren daarbij een geheel nieuwe huisstijl, zoals vanaf vandaag op onze website is te zien. En gek genoeg zetten we hiermee eigenlijk een stap terug in de tijd. Toen we met Solarclarity startten, moesten we uitleggen wat een zonnepaneel was, wat de voorkant is, de achterkant, waar de min en de plus zit... Nu moeten we de komende jaren opnieuw missiewerk verrichten, dit keer ten aanzien van de thuisbatterij. Daar waren we al mee begonnen, onder meer middels voorlichting aan installateurs, trainingen aangaande techniek en verkoop. Dat doen we vanaf nu nog intensiever.’

Maar de businesscase voor de thuisbatterij is er nog helemaal niet in Nederland
‘Dat is een grote en ergerlijke misvatting. Focus je alleen op het maximaliseren van het zelfverbruik van zonnestroom dan klopt dat. Maar met een slimme thuisbatterij kun je zoveel meer. Uit onderzoek onder de klanten van Bliq, de ontwikkelaar en leverancier van een slimme thuisbatterij die ik 5 jaar geleden oprichtte, blijkt dat ze in combinatie met een dynamisch energiecontract alleen al 500 tot 1.500 euro per jaar verdienen door stroom in te kopen als die goedkoop is en te verkopen als die het duurst is. Handel op de onbalansmarkten kan nog eens honderden euro’s per jaar opleveren. Nederland is, hoewel dat nog niet breed wordt beseft, dus ook klaar voor de thuisbatterij.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten