logo
wvhj2023
© ElaadNL
© ElaadNL
21 februari 2024

ElaadNL: groei aantal elektrische auto’s versneld na 2030

Door de afnemende aandacht voor elektrische auto’s vanuit de overheid zal het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen tot 2030 beperkt groeien, maar de jaren daarna is de groei juist sneller.

Dat stelt kenniscentrum ElaadNL in zijn Outlook Personenauto’s. De vorige editie van het onderzoeksrapport stamt uit 2021 en de nieuwe editie vormt de basis voor het beleid van netbeheerders, gemeenten en provincies in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Groeiscenario’s
In de nieuwste Elaad Outlook hebben de onderzoekers de prognoses voor elektrische personenauto’s en de benodigde laadinfrastructuur geactualiseerd. Ze hebben hiervoor de meest recente markontwikkelingen en beschikbare datasets rondom elektrische auto’s geanalyseerd. Op basis daarvan hebben ze de groei- en spreidingsscenario’s voor elektrische auto’s en laadinfrastructuur bijgewerkt.

De onderzoekers van ElaadNL verwachten ten opzichte van de eerdere prognoses een snellere groei van het aantal elektrische auto’s. Het afbouwen van de stimuleringsmaatregelen en onduidelijkheid rondom het nieuwe beleid in Nederland lijken de groei van elektrische auto’s op korte termijn echter af te remmen.

Belangrijkste conclusies ElaadNL

  1. Tot 2030 beperkte groei vanwege afnemende stimuleringsmaatregelen en de beperkte beschikbaarheid van betaalbare modellen elektrische auto’s.
  2. Flinke groei aantal elektrische auto’s na 2030 door Europese regels, de komst van ‘betaalbare’ modellen en dalende batterijpakketprijzen.
  3. Groei naar 2030 nog groter, onder andere door nieuwe bevolkingsgroeicijfers.
  4. Het totale Nederlandse wagenpark van personenauto’s elektrificeert wat leidt tot 10 miljoen batterij-elektrische personenauto’s in 2044 met een behoefte van 4,3 miljoen laadpunten.
  5. Het belang van en toepassen van ‘netbewust laden’ in het kader van toenemende netcongestie wordt groter. Onderzoekers van ElaadNL ontwikkelen een laadprofielengenerator waarmee de impact van netbewust laden inzichtelijk wordt gemaakt.

Daling batterijpakketprijzen
Tegelijkertijd constateren onderzoekers dat autofabrikanten tussen 2024 en 2027 met ‘betaalbare’ modellen komen. Daarnaast maakt de daling van de batterijpakketprijzen elektrische auto’s in 2030 kostencompetitief met brandstofmodellen.

De elektrificatie van het wagenpark is door de onderzoekers gekwantificeerd in 3 scenario’s: laag, midden, hoog. Waar waterstof in de vorige Outlook nog een rol speelde in het laagste scenario, verwachten de onderzoekers nu dat waterstof voor personenauto’s geen rol van betekenis gaat spelen. De markt voor batterij-elektrische auto’s zal daardoor op middellange termijn sneller groeien dan geprognosticeerd in de vorige outlook.

Hoge pieken
Het regulier laden van auto’s, oftewel direct volladen bij aankomst op de locatie, zorgt volgens ElaadNL voor extra hoge pieken op het elektriciteitsnet. Uit simulaties blijkt dat bij regulier thuisladen er gemiddeld per elektrische auto ongeveer 1 tot 2,5 kilowatt extra belasting ontstaat tijdens de piekuren.

Netbewust laden – een vorm van slim laden – zorgt ervoor dat het laden van elektrische auto’s voornamelijk buiten de piekuren op het net plaatsvindt. De pieken die bijvoorbeeld tussen 17 en 23 uur ontstaan bij het regulier thuisladen van elektrische auto’s, worden dan significant gereduceerd. Hierbij is gerekend met een gegarandeerde basiscapaciteit van 4 kilowatt die na 23 uur trapsgewijs wordt opgebouwd tot 11 kilowatt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten