logo
wvhj2023
© Holland Splar | Dreamstime.com
© Holland Splar | Dreamstime.com
13 maart 2024

‘Pak dubbele energiebelasting thuisbatterijen zo snel mogelijk aan, oplossingen al voorhanden’

Dubbele energiebelasting voor energieopslag achter een kleinverbruikaansluiting zit de uitrol van thuisbatterijen, buurtbatterijen en elektrische auto’s met vehicle-to-grid-functionaliteit in de weg.

Dit terwijl die juist een belangrijke rol gaan spelen in het afstemmen van de lokale energievraag en opgewekte (zonne-)stroom, en dus het verlichten van de druk op het elektriciteitsnet. Staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst Marnix van Rij erkent dit. Hij liet onderzoek doen naar dit fenomeen met als conclusie dat oplossingen nog niet voorhanden zijn. Brancheorganisaties Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), Holland Solar (HS) en Energy Storage NL (ESNL) zien ook dat er geen silver bullet is om dit probleem op te lossen, maar denken dat het grotendeels verholpen kan worden met een aantal maatregelen voor de korte termijn. 

Op Prinsjesdag 2022 kondigde de regering aan dat er een einde zou komen aan de dubbele energiebelasting voor grote opslagsystemen. Deze werden belast bij laden, vanaf 2023 is dat niet langer het geval. Daarmee werd een jarenlange strijd van de opslagbranche beslecht. Voor batterijen achter kleinverbruikaansluitingen bleef die dubbele energiebelasting bestaan.

Onwenselijk
Wanneer is sprake van dubbele energiebelasting – energiebelasting-stapeling – voor opslag? Die is van toepassing als elektriciteit van het stroomnet wordt afgenomen om die vast te leggen in een batterij en later weer teruggeleverd wordt aan het stroomnet. Een kleinverbruiker betaalt dan belasting over de stroom die hij uit het stroomnet laadt. De teruggeleverde elektriciteit is daarvan vrijgesteld. Wanneer die stroom even verderop in de keten weer wordt afgenomen door andere gebruikers, dan wordt er echter opnieuw energiebelasting over geheven. Dat is principieel onwenselijk, want zo krijgt men energiebelasting-stapeling, vertelt Jasper Ensing, branchespecialist bij Holland Solar.  

Weggestemd
Ensing: ‘Hoe dan ook, die dubbele energiebelasting werkt marktverstorend. Het zit onder andere de uitrol van de thuisbatterij en vehicle-to-grid-auto’s in de weg. Waar de afbouw van de salderingsregeling is weggestemd door de Eerste Kamer, is er geen incentive tot meer zelfverbruik van zonnestroom, bijvoorbeeld middels een thuisbatterij. Buurtbatterijen zijn nog zeldzaam, vehicle-to-grid staat nog in de kinderschoenen. Dat neemt echter niet weg dat er een belangrijke rol voor deze technologieën is weggelegd voor het mitigeren van lokale netcongestie en afstemming van elektriciteitsvraag en -aanbod.’

Lees het volledige artikel hieronder in de maart 2024-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten