logo
wvhj2023
© 4blue
© 4blue
15 april 2024

Nieuw veiligheidsprotocol voor batterijen: 4blue kiest DFDS als opslagpartner

Het opslaan van thuisbatterijen vraagt om een specialistische aanpak. Daarom slaat solargroothandel 4blue de handen ineen met DFDS Warehousing Rotterdam voor de veilige opslag van thuisbatterijen.

4blue heeft met het bedrijf een partner gevonden die een gecertificeerde en daarmee veilige opslagplaats biedt voor thuisbatterijen die vanwege het verhoogde risico op brandgevaar om een specialistische aanpak vragen.

Alle regels en eisen
DFDS Warehousing Rotterdam beschikt over een magazijn van 50.000 vierkante meter, waarvan een gedeelte is ingericht voor het opslaan van (brand)gevaarlijke producten. Daarmee voldoet het logistieke bedrijf aan alle eisen die de veiligheidsnorm Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 37 (PGS 37) stelt aan het opslaan van lithiumbatterijen.

Het magazijn van het bedrijf is bovendien gebouwd volgens de veiligheidsnorm PGS 15 voor de opslag van gevaarlijke stoffen en een deel van het pand is speciaal gebouwd voor de opslag van gevaarlijke goederen. Deze sectie beschikt over het meest geavanceerde beveiligingssysteem voor de opslag van ADR-goederen (red. goederen met gevaarlijke stoffen) met een brandblussysteem op basis van CO2.

Bunkers
DFDS volgt voor de opslag van thuisbatterijen daarbij de richtlijnen van de PGS 37-2. ‘Doordat wij voor DFDS hebben gekozen, weten wij nu al dat we voldoen aan alle regels en eisen’, vertelt Geurt Langermans, supplychain-coördinator bij 4blue.

De DFDS-opslagruimte voor de thuisbatterijen in Rotterdam bestaat uit meerdere ‘bunkers’, die voorzien zijn van toepassingen zoals thermische camera’s die warmte detecteren. Ook is er een aspiratiesysteem in het pand aanwezig, dat onderdeel is van het blussysteem. Deze installatie vormt een verzameling van kleine stofzuigers die continu op zoek zijn naar rook of roetdeeltjes.

Calamiteitencontainer
‘Mocht er onverhoopt brand ontstaan, dan worden de systemen in werking gezet die ervoor zorgen dat de schade zoveel mogelijk beperkt blijft,’ vertelt Marcel, veiligheidsadviseur en specialist vervoer gevaarlijke stoffen bij DFDS. ‘Bij brand gaat er in eerste instantie direct het ontruimingsalarm af. Daarna wordt het CO2-blussysteem geactiveerd waardoor de temperatuur daalt naar -80 graden Celsius. Hierdoor wordt al het zuurstof uit het magazijn gedreven. De brandwerende muren in het magazijn zijn 60 minuten lang bestand tegen hitte. In een aanwezige calamiteitencontainer kan, met behulp van brandslangen, brandend of warm materiaal natgehouden worden.’

Marcel benadrukt dat voorkomen altijd beter is dan genezen, desondanks acht hij de kans dat de batterijen ooit vlam zullen vatten bijzonder klein. ‘De batterijen van 4blue die hier worden opgeslagen zijn nieuw, nooit beschadigd en zijn verpakt in gecertificeerde dozen. Wij adviseren aan iedereen die batterijen opslaat in zijn magazijn – dus ook installateurs – vooral de PGS 37-richtlijnen te raadplegen. Bedrijven moeten nagaan wat voor “typical” ze zijn, waardoor te zien is wat de zogeheten beheersmaatregelen zijn. Kom je er zelf niet uit, schakel dan de hulp in van een professional of adviseur.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten