De enquête, uitgevoerd door Continews in opdracht van SolarEdge, laat verder zien dat financiële stimuleringsregelingen zoals subsidies voor 29,5 procent van de respondenten een belangrijke rol spelen bij de beslissing om zonnepanelen te kopen.
Interesse bij 85 procent
Bijna 85 procent van de respondenten die nog geen zonnepanelen heeft, heeft interesse om ze te installeren. Financiële motieven wegen daarbij zwaarder dan advies en uitleg van derden. Een behoorlijke groep consumenten zegt ook te wachten tot de thuisbatterij beter betaalbaar is.
Motivatie voor aanschaf |
Percentage respondenten |
Verdere prijsdaling |
30,0 procent |
Een financiële stimulans, zoals subsidie |
29,50 procent |
Wanneer de thuisbatterij beter betaalbaar is |
24,95 procent |
Betere uitleg over de werking en voordelen van zonnepanelen |
5,0 procent |
Positieve ervaringen van familie en vrienden |
3,65 procent |
Meer uitleg van een installateur |
3,20 procent |
Als ik er meer tijd voor zou hebben |
3,0 procent |
Twijfels over terugleverkosten
De twijfel over terugleverkosten is aan de andere kant voor 28 procent van de ondervraagde consumenten de belangrijkste reden waarom ze nog geen zonnepanelen hebben gekocht. De prijs van zonnepanelen vormt met 27 procent een tweede grote drempel.
‘Het onderzoek geeft duidelijk de motivatie aan van Nederlanders om over te gaan tot de aanschaf van zonnepanelen, waarbij prijsvoordelen als belangrijkste drijfveer naar voren komen’, aldus Richard Poelstra, Sales Manager van SolarEdge, in reactie op de enquêteresultaten. ‘Tegelijkertijd zijn prijsonzekerheden en prijsnadelen de voornaamste reden voor uitstel. Dit toont aan dat, hoewel de wil er is, er nog steeds obstakels zijn die overwonnen moeten worden.’