logo
© Martin Bergsma | Dreamstime.com
© Martin Bergsma | Dreamstime.com
24 juli 2025

Consument krijgt van rechter aanbetaling terug na mislukte contractoverdracht zonnepanelen

De rechtbank in Gelderland oordeelt dat een zonne-energiebedrijf de aanbetaling van bijna 3.000 euro moet terugbetalen aan een klant, nadat het zonder toestemming een installatiecontract probeerde over te dragen.

De rechter oordeelde dat de contractsoverneming juridisch ongeldig was, omdat niet voldaan werd aan de wettelijke vereisten van het Burgerlijk Wetboek.

Geen toestemming
In februari 2023 sloten de consument en het zonne-energiebedrijf een overeenkomst voor de levering en installatie van zonnepanelen. De consument betaalde een aanbetaling van 2.906 euro, waarna het bedrijf een maand later meldde dat de werkzaamheden zouden worden uitgevoerd door een ander bedrijf.

De verkoper beweerde dat er sprake was van een rechtsgeldige contractsoverneming, waarbij alle rechten en plichten uit de overeenkomst waren overgedragen. Volgens het bedrijf had de klant hier telefonisch mee ingestemd. De consument ontkende dit echter stellig.

Incassokosten
De kantonrechter heeft nu geoordeeld dat de klant nooit toestemming heeft gegeven voor de overdracht. Bovendien zou het zonne-energiebedrijf in verzuim zijn geraakt door niet te reageren op de ingebrekestelling die de consument op 12 september 2023 had verstuurd. Het verweer van het bedrijf dat het de nakoming had opgeschort in afwachting van een oordeel over de contractsoverneming, werd verworpen.

Het zonne-energiebedrijf moet niet alleen de aanbetaling terugstorten, maar ook een bedrag van 415,60 euro aan buitengerechtelijke incassokosten betalen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten