
Uit tests met de tool in de Amsterdamse haven blijkt dat bedrijven die individueel geen uitbreidingsruimte op het stroomnet hebben, gezamenlijk wél kunnen elektrificeren en verduurzamen.
Verrassende uitkomsten
De Energy Hub Optimizer is door het consultancybureau ontwikkeld in opdracht van RVO en TKI Energie en Industrie. Bij 12 bedrijven uit de Energie Coöperatie Amsterdamse Haven (ECAH) leverde het model verrassende inzichten op voor kostenbesparing, verduurzaming en autonomie.
‘Het ontwikkelde model liet zien welke investeringen bedrijven kunnen doen op het gebied van warmte en elektriciteit, interconnecties, duurzame opwekking en opslag’, vertelt Auke Boersma van QuoMare. ‘De bedrijven kunnen zelf bepalen wat de randvoorwaarden zijn; maximale kostenbesparing, maximale verduurzaming, maximale uitbreidings-/elektrificatiemogelijkheden, maximale autonomie en alles daartussenin.’
Geïntegreerde aanpak
Een belangrijk aspect van de Energy Hub Optimizer is de geïntegreerde benadering van zowel elektriciteit als warmte. Martijn Glass, programmamanager TKI Energie en Industrie, benadrukt het belang: ‘Vaak wordt er alleen gekeken naar het elektriciteitsgebruik en niet naar de verduurzaming van warmte. In plaats van individueel aan e-boilers en warmtepompen te denken, kunnen bedrijven zich ook afvragen: Kan ik warmte van mijn buurman lenen?’
Uit de diverse scenario’s bleek dat het gezamenlijk gebruik van restwarmte tot een aanzienlijke besparing op de jaarlijkse kosten en CO2-emissies kan leiden. Dit is een belangrijke ontdekking voor industriegebieden die worstelen met de energietransitie.
Efficiënte werkwijze
Voor het onderzoek deelde elk deelnemend bedrijf data met QuoMare, waaronder historische elektriciteitsvraag en -aanbod, gecontracteerd vermogen en gasvraag voor warmte. De modelmatige aanpak waarbij bedrijven hun gegevens delen met één partij, die vervolgens scenario’s ontwikkelt, blijkt veel efficiënter dan traditionele methoden.
In plaats van eindeloze vergaderingen en discussies op basis van onderbuikgevoelens, kunnen bedrijven nu beslissingen nemen op basis van harde cijfers: euro’s, CO2-reductie, ruimte op het net en mate van autonomie. Deze kwantitatieve benadering maakt de besluitvorming transparanter en doelgerichter.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.