
Hoe gaat het met Solar Monkey?
‘De afgelopen 2 jaren waren bijzonder lastig voor iedereen die actief is in de consumentenmarkt voor zonnepanelen. Die zit in zwaar weer, in heel Europa en in Nederland in het bijzonder. Veel bedrijven gingen failliet of moesten afslanken. Ook wij moesten pas op de plaats maken.’
In welke zin?
‘We doen nu meer met een kleiner team; werken efficiënter, mede dankzij het toepassen van kunstmatige intelligentie (AI), een echt geschenk uit de hemel. Daarnaast hebben we ons offerte- en verkoopplatform verbreed; we doen ook calculaties voor thuisbatterijen en warmtepompen. Met andere woorden: we hebben er een schepje bovenop gedaan en staan daardoor nog fier overeind en schrijven lekkere zwarte cijfers.’
Wat zeggen jullie data over de ontwikkeling van de Nederlandse residentiële zonne-energiemarkt in 2025?
‘Tijdens het pieken van de gasprijzen ontstond er een run op zonnepanelen. De markt kookte eind 2022 over; het kon niet op. Toen die prijzen weer daalden en met het gezeur over de salderingsregeling – eerst afbouwen, toen weer niet, het opkomen van terugleverheffingen – stortte de markt snel in. In 2024 leek even sprake van herstel, maar dat zette niet door. Het negatieve sentiment aangaande zonnepanelen duurde voort, mede dankzij onzorgvuldige berichtgeving in sommige media. We zagen een terugval van 80 procent over de afgelopen 2 jaar. En wat betreft 2025: dat lijkt een tussenjaar.’
Waarom een tussenjaar, wat brengt de toekomst?
‘In de eerste helft van 2025 is de neergang nog wat doorgezet. Daarna is het dieptepunt bereikt. De verkoop is nu laag maar stabiel. Wij kunnen in de pijplijn van projecten kijken, zijn dus in staat om wat vooruit te kijken. Nu kunnen we dat minder goed dan eerder, omdat mensen aankopen meer uitstellen, maar duidelijk is dat de markt voor zonnepanelen voorlopig niet significant zal aantrekken. Wat betreft de thuisbatterij is het verhaal echter anders.’
Nederland omarmt de thuisbatterij?
‘Dat zou ik niet zo willen zeggen. Maar er is wel sprake van een mooie ontwikkeling. De interesse neemt toe. Informatieavonden worden al even druk bezocht. Waar die aanvankelijk tot weinig verkoop leidden, komt daar nu beweging in. Dat zie je ook terug in onze data. Wij zagen het aantal batterijprojecten in onze software dit jaar verviervoudigen. Dat cijfer is echter niet representatief voor de totale markt. Mijn inschatting is dat er eerder sprake is van een verdubbeling.’
Die trend gaat doorzetten?
‘Dat is wel mijn verwachting. Er staan enorm veel offertes uit; de conversie naar verkoop neemt toe. Er gebeurt feitelijk hetzelfde als jaren geleden in de zonnepaneelmarkt gebeurde. De voorlopers zetten de toon, huishoudens met geld die de technologie gaaf vinden en verduurzaming belangrijk vinden. Velen gaan volgen, zeker met het oog op het einde van saldering vanaf 1 januari 2027.’
De thuisbatterij gaat de residentiële zonnepanelenmarkt uit het slop trekken?
‘Er zijn al meer dan 3 miljoen Nederlandse huizen van zonnepanelen voorzien. We hebben er in principe nog eens zoveel te gaan. Maar dat betreffen veelal iets lastigere daken, en ook iets “lastigere” mensen. Een batterij verbetert vanaf volgend jaar de businesscase van zonnepanelen, en zal dus een zeker effect hebben op de uitrol van nieuwe pv-installaties. Maar ik denk slechts beperkt. Thuisbatterijen gaan met name geplaatst worden door de pv-eigenaren van nu die meer waarde uit hun zonnestroom willen halen.’
De thuisbatterij is wel de redding van de zonnepaneelinstallateur?
‘Velen kampen nog steeds met problemen. Dat bewijst ook het faillissement van Soly deze week, en de week daarvoor dat van Winst uit je Woning – 2 mooie bedrijven en klanten van ons. Dat is zeer pijnlijk. Maar ik denk dat de meeste installateurs die nu nog in leven zijn, zwarte cijfers schrijven en zich hebben verbreed – dus ook inzetten op thuisbatterijen, warmtepompen, laadpalen en slimme sturing – met vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken. En ik heb hoe dan ook bewondering voor onze sector, hoe veel bedrijven zich in korte tijd zeer wendbaar hebben getoond en weten aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Voorlopig zal het nog even doorploeteren zijn, maar er komen betere tijden aan, waarbij het leveren van integrale energiesystemen centraal staat.’
Wat betekent dat voor de installateur, wat maakt hen succesvol?
‘De klantbehoefte verandert. Consumenten vragen niet alleen om pv, maar kijken naar hun hele energiehuishouding en een slimme thuisbatterij kan daarin een centrale rol spelen. Wanneer gebruik je je energie? Wanneer wordt die opgewekt? Wat betekent dat voor je zelfconsumptie? En wat is de invloed van een dynamisch tarief of teruglevertarieven? Het plaatje is dus veel complexer. Installateurs die daarin goed onderbouwd kunnen adviseren en het simpel kunnen uitleggen, zijn de winnaars van morgen. En dat is precies waar wij ze mee proberen te helpen.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.